Uncategorized

COMPORTAMENTUL STEREOTIP IN #AUTISM

Majoritatea parintilor copiilor cu #Autism se confrunta cu mecanismele de stimming sau stereotipiile  acestora si adesea nu inteleg comportamentul, nu stiu daca este nevoie sa intervina sau nu, daca interventia ii poate salva de o criza sau le poate adanci criza. Uneori constata ca aceste manifestari de stimming ii produc rau copilului si ar vrea sa intevina in stoparea lor dar nu stiu  daca si cum sa sa intervina.

  1. 1.      Ce etse  comportamentul stimming sau stereotipia?

  Termenul “stimming” este prescurtarea de la un comportament auto-stimulator, uneori de asemenea, numit comportament “stereotip”. Pentru o persoană cu autism, stimming se referă de obicei la comportamente specifice, cum ar fi fuluratul mainilor ca  aripi, rosul unghiilor, balansare corp, holbatul la parti de obiecte,  holbtul la lumni sau repetarea de cuvinte și fraze.

Stimming este aproape întotdeauna un simptom in autism, dar este important să rețineți că

stimming este, de asemenea, o parte din modele de comportament majorității oamenilor.

Dacă v-ați lovit vreodată cu creionul, ati mușcat unghiile, v-ati răsuci parul, sau ati batut un ritm v-ați angajat în stimming. Cele mai mari diferențe între stimming autist și tipic sunt alegerea și cantitatea de stereotipii. În timp ce este cel puțin moderat acceptabil să rozi unghiile tale, de exemplu, este considerat inacceptabil să fluturi mainile  în jurul ochilor sau sa lingi parul cuiva. . Nu există într-adevăr nici un motiv bun de a flutura mainile ca aripi trebuie să fie mai acceptabil decât roaderea unghiilor (este cu siguranță mult mai igienic!). Dar, în lumea noastră, a flutura mainie poate  primi o atenție negativă, în timp ce rosul unghiilor desi de nedorit este tolerat.

Ca oricine altcineva, persoanele cu autism folosessc strereotipiile să se ajute singuri pentru a gestiona anxietatea, frica, furia, și alte emoții negative. La fel ca mulți oameni, persoane cu autism pot folosi stereotipiile pentru a se proteja singuri de elemente senzoriale covârșitoare (prea mult zgomot, lumină, căldură, etc).

Spre deosebire de cei mai mulți oameni, deși, persoanele cu autism pot, de asemenea sa se  auto-stimuleze în mod constant, și stimming poate sta între ei și capacitatea lor de a interacționa cu ceilalți, să ia parte la activități obișnuite, sau chiar să fie inclusi în sălile de clasă tipice.

Un copil care are nevoie în mod regulat să se plimbe pe podea sau sa-si dea cu palma în cap poate fi sigur  o distragere a atenției pentru elevii tipici ceea ce poate duce la neincluziunea copilului cu autism.

Există multe teorii cu privire la funcția de stimming, și motivele pentru incidenta crescuta la persoanele  cu autism. Pentru persoanele hiposensitive, acesta  se poate explica printr-o mare nevoie de excitare a sistemului nervos, eliberând beta-endorfine. Pentru  persoanele hipersenzitive, stimmingul  poate furniza un efect de “normare” care permite persoanei sa controleze un sens specific, și este astfel un comportament liniștitor, cu efect calmant. Comportamentul stimming  poate  uneori servi, de asemenea, ca o modalitate de comunicare.  Stimming este un comportament natural, care poate îmbunătăți  capcitatea de reglare emoțională și  poate  preveni crizele în situații de stres.

  1. 2.      Care pot fi  formele de stimming

Iata cateva a exemple comune de stimming intalnite la persoanele cu #AUTISM

Sens

Efect  Stimming

Vizual Fluturatul mainilor ca niste aripi, fluturatul degetelor, clipitul și / sau se deplasarea degetelor în fața ochilor; holbatul repetitiv la o parte a unui obiect, la un obiect sau la lumină
Auditiv Emiterea de sunete vocale necontrolate;  repetitivitatea sunetelor/cuvintelor, frazelor, gestul de rupere degete
Tactil Zgarieturi; frecarea pielii cu mâinile cuiva sau cu un obiect exterior,
Vestibular Corpul se deplasează în mișcare ritmică; balansarea in  față și spate sau lateral
Gust Lins părți ale corpului; lins obiecte
Miros Mirositul mainilor, obietelor, mirositul altor oameni sau a partilor corpului acestora(par)
  1. 3.      Cand si de ce se declanseaza stimming

Mecanismul de stimming se manifesta in anuminte conditii si de aceea este foarte important ca parintele/apartinatorul/terapeutul in cazul in care acesta este unul periculos pentru copil sau pentru cei din preajma lui sa tina un jurnal al manifestarilor stimming(cand a inceput, ce s-a intamplat inainte, cat a durat, cum a disparut).   Enumeram mai jos cateva situatii foarte des intalnite in declansarea stimming-ului la copii cu Autism si care pot fi un punct de plecare in analiza comportamentala vis-a-vis de stimming:

    • Plictiseala / cautari  senzoriale
    • Frustrarea
    • Foamea
    • Frica sau durerea

De mentionat  ca lista poate fi una lunga si adesea este nevoie de particularizare,  cele enumerate mai sus fiind un capatat de lista.

4. Beneficiile Stimming(stereotip

  • Creste capacitatea de a ramane calm in conditii de stress
  • Reduce numarul sau intensitatea crizelor
  • Creste toleranta in situatii senzoriale dificile
  • Creste capacitatea de focusare, atentie si gestionare a sarcinilor
  • Acceptarea de sine ca o persoana autista

5. Cum eliminam mecanismul de stimming sau stereotipiile?

Diminuarea sau modificarea stims poate fi dificila, dar mai multe abordări pot fi de ajutor. Analiza (ABA) Comportament Aplicată poate ajuta persoanele pentru a elimina sau modifica o parte din stereotipiile lor. Terapia ocupațională este un alt instrument util. În unele cazuri, stereotipiile  pot  fi reduse  cu medicamente care abordează problemele care stau la baza de anxietatii. În cele din urmă, unele persoane cu autism pot învăța prin practică și coaching cum sa shimbe stereotipiile (stoarce o minge de stres  mai degraba decat  loveste cu palma in cap, bate din palme cand se emotioneaza in loc sa future  mainile in jurul ochilor de exemplu) sau să se angajeze în stereotipii excesive doar în intimitatea propriilor case.  Principalul instrument de rezolvare a mecanismelor de stimming este „redirectionarea”.  Inainte de a incepe redirectionarea este foarte important sa fie evaluat si analizat fiecare stereotip. Redirecționarea stims poate fi o sarcină obositoare pentru copii cu autism si parintii acestuia.  Este important să se ia măsuri numai în cazul în care stereotipul a cauzat  si sau cauzeaza prejudicii.  Luați în considerare dacă stereotipia este, de fapt dăunătoare.   Nu cadeti in capcana redirectionarii doar pentru că un stereotipia  este un pic ciudata sau vizibila, nu înseamnă că e rea. Un stereotip este rau în cazul în care îndeplinește una sau mai multe dintre aceste criteriile:

    • Provoaca daune fizice copilului sau altora? (musca, ciupeste, loveste cu capul, trage, impinge, baga degetele in ochi etc)
    • Prezintă un risc pentru sănătate? (plasarea de obiecte în gură, leganarea/invartirea in cerc  până când cade)
    • Face  mizerie sau distruge lucrurile? ( rupe hartii, faraminetste alimente, rastoarna obiecte)
    • Incălca spațiul personal al altora? Se (joaca cu parul lor, fără permisiunea acestora etc)
    • Daca este posibil intrebati copilul autist spun că doriți să schimbați stiming-ul?

Nu încercați să opriti  stereotipul deoarece ele arata ciudat. Ca un părinte, profesor, educator  e de înțeles să fiti  îngrijorat de manfstarile in public ale stereotipiilor copilului cu Autism, cu toate acestea aveti grija, modificarea comportamentului copilului din acest motiv trimite mesajul că agresiunea este consecința naturală de a privi diferenta, și este vina lor pentru că nu sunt normali.

Psh. Sanda Gligu

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s