AUTISM

AUTISM

AUTISMUL SI PROBLEMELE SENZORIALE

               #Chinese boy painting with handsAUTISMUL
SI PROBLEMELE #SENZORIALE
Printre problemele cu care se confrunta o persoana cu autism sunt si problemele senzoriale. Persoanele cu autism reactioneaza diferit la stimuli senzoriali datorita faptului ca ei percep diferit aceste senzatii si reactioneaza in consecinta. Ei reactioneaza asa deoarece nu inteleg bine lumea senzatiilor. Pentru a intelege o persoana cu autism este important sa inetlegem felul in care ea percepe semnificatia stimulilor in sensul in care ea are un alt mod de gandire, diferit iar acest mod diferit vine din prelucrarea incorecta a stimulilor. Datorita problematicei prelucari a senzatiilor percepute persoanele cu autism dezvolta simptome de deficienta a integrarii senzoriale si se pot manifesta astfel:
  1. apar probleme de comportament ca reactie la stimuli(plang, tipa, lovesc, se retrag, dezvolta violenta sau  autoviolenta, ling/miros   obiectele, duc mainile la urechi  etc)
  2. apar probleme de concentrare si atentie
  3. devin neindemanatici si au probleme de meotricitate fina
  4. apar problemele de coordonare motrica
  5. dezvolta automatisme motrice(miscari robotice)
Iata cateva laturi problematic senzoriale la copii cu autism:
  • pot avea o hipersesibilitate sau o hiposensibilitate
  • au probleme in a selecta informatiile relevante de detalii(adesea se centreaza pe detalii)
  • pot prelucra toate informatiile printr-un singur organ senzorial
  • pot percepe anumiti stimuli senzoriali prea puternic(duce mainile la urechi la anumite zgomote etc)
  • stimulii senzoriali pot fi perceputi foarte slab
  • pot a vea o percepere fragmentata a stimulilor
  • pot percepe partea  in locul intregului
  • pot avea o reactie mai lenta la anumiti stimuli si una mai puternica la altii
  • pot fi vulnerabili la anumiti stimuli senzoriali(plange sau se retrage la atingere de exemplu)
  • pot avea arii de suprastimulare senzoriala care ii izoleaza social

Pentru a ajuta la integrarea senzoriala este nevoie de o interventie  terapeutica individualizata care cu pasi mici sa ajute persoana sa inteleaga sensul stimulului si sa achizitioneze prin programe sustinute un mod corect de a reactiona la acesta.

Sanda Gligu                                                                          http://www.autismartaadhd.ro

 

Reclame
AUTISM

MASAJ si AROMATERAPIE IN AUTISM

1483646101_blob

Masajul terapeutic in cazul copiilor cu autism combinat cu aromaterapia  creste capacitatea de concentrare/atentie, reduce frustrarea , calmeaza  si poate oferi parintilor un respiro de la stress-ul ingrijirii unui copil cu nevoi speciale.

Masajul terapeutic  ii ajuta pe copiii cu #Autism si/sau cu hiperactivitate (#ADHD) sa doarma mai bine, sa se relaxeze si stimuleaza atentia/concentrarea, creste coordonarea motrica.  Persoanele cu autitism sunt de cele mai multe ori hiperactive si hipo sau hipersenzitive iar raspunsul la stimuli este inadecvat. De exemplu  un copil cu tulburari psihologice (#Autism, #Retard Mintal, #Down,etc) pot avea dificultati in intelegerea  functionarii propriului corp.  Un copil sau un adult autist isi poate inchide ochii din cauza luminii, sau sa-si acopere urechile pentru a evita anumite sunete; sa scuipe mancarea daca nu-i cunosc gustul; sa se traga de nas sau sa-l piste ca o reactie la un anumit miros ori sa se retraga brusc daca o persoana incearca sa-i atinga. Un autist hipersensitiv  este extrem de delicat, opune rezistenta la baie si ingrijire, merge pe varfuri si atinge obiectele cu podul palmei, fara sa-si utilizeze degetele sau evitand in general sa le foloseasca. Hiposenzitivul  este mult mai putin constient de senzatii. Nu constientizeaza atingerile, nu pare deranjat de lovituri sau zgarieturi/taieturi, loveste si musca indiferent la durere sau chiar se loveste singur in cap sau se musca de maini.  Ambele disfunctionalitati zensoriale pot fi reglate/imbunatatite cu ajutorul masajulu terapeutic. Tehnicile de masaj  difera in functie de tipul  de afectare: senzoriala, de somn, , de linistire, de hiperactivitate, de coordonare motrica, de atentie/concentrare, stimulare musculara . etc.  De exemplu exista anumite tehnici de masaj pentru autistii hipersenzitivi si alte tehnici pentru cei hiposenzitivi. De exemplu daca pentru un copil cu autism atingerea este o problema, trebuie folosite miscari blande, miscari de leganare si intinderile.  Pentru un copil/adult  hipersenzitiv ii va lua ceva timp sa se obisnuiasca cu atingerile pe maini sau picioare. Metoda se schimba total in cazul unei persoane hiposenzitive pentru care atingerea nu este o problema se poate folosi mai multa presiune, compresie si framantare a muschilor etc.

Comportamentul persoanelor cu autism, cum sunt cele declansate de suprastimulare  sunt reduse printr-un program regulat de masaj terapeutic.  Se poate pune accent pe educarea simturilor si constintizarea propriului corp si a reactiilor acestuia

Uleiurile pure esentiale – ca lavanda, vetiver-ul, lemnul de cedru – combinate doar una sau doua picaturi cu samponul sau detergentul de rufe  – ofera o alta strategie de calmare a sistemului nervos suprastimulat  al copiilor sau adultilor autisti. #Aromaterapia cu uleiuri esentiale, dispersate cu ajuotrul masinii de spalat, poate transforma cosmarul somnului agitat intr-o experienta placuta atat pentru copil cat si pentru parinte.

Fii un parinte informat, alege sa combini terapiile pentru a avea progres in achizitii cognitive, emotionale si comportaentala si deci: a avea o dezvoltare armonioasa a copilului tau!

Sanda #Gligu

 

Uncategorized

De ce flutura mainile copii cu autism?

De ce  flutura din maini copii cu autism? Ce semnifica asta?

Considerat un tip de stimulare vizuală sau “STIM”  fluturatul mainilor poate fi  o modalitate pentru copii cu #autism de a da sens unei parti din lumea lor. Ca părinte, ai  putea găsi acest comportament îngrijorătoare și dificil de înțeles.

Pentru multi parinti de copii cu #autism fluturatul mainilor este unul dintre primele semne pe care il observa la copilul lor si asta il face diferit fata de ceilalti copii.  La început, acest comportament poate părea ciudat dar drăguț, și este comun pentru părinți să se refereadesea  la copilul lor ca o mică pasarica vazandu-l asa cum flutura manutele.  Cu toate acestea, pe măsură ce copilul crește și se dezvoltă,  fluturatul mainilor devine un comportament problema.  Există un stil distinctiv pentru acest tip stimulare – “fluturatul mainilor. În cazul în care copilul dumneavoastră este predispus la acest comportament, incercat sa urmariti si următoarele aspecte:

  • ·        mișcări rapide de fluturare ale mâinilor, de obicei  îndoire de la încheietura mâinii
  • ·        mâinile de obicei, dar nu întotdeauna sunt duse de copil in apropierea campului lui vizual(zona fetei/ochilor)
  • ·        fluturatul mainilor este însoțit  de  o leganare a corpului, un țopăit sau batut din picioare

un zgomot ascuțit sau repetitiv sau un cuvant/o expresie care însoțește fluturatul mainilor

fluturatul mainilor care se manifesta continuu de la câteva secunde la câteva minute

lipsa contactului vizual sau o interacțiune semnificativă în timpul fluturarii mainilor

Am putea traduce ca fluturatul mainilor este un stegulet pe care copilul cu autism il flutura atunci cand simte o stare de emotie puternica fie ea pozitiva fie negativa(atunci cand este fericit sau nervos/suparat), e modul lui de a transmite starea de tensiune emotionala. 

Integrarea simțurilor

Multi experti in autism si ergoterapeuți cred cu privire la  copiii cu autism  ca de multe ori ei  lupta cu sortarea informatiilor senzoriale pe care corpurile lor le  primesc de la mediile in care traiesc. Acceasta sortarii senzoriale poate genera si acest comportament de stimulare vizuala. Mai explicit,  probabil ați experimentat acest lucru si dvs. dacă ati fost vreodată într-un loc foarte zgomotos. S-ar putea să fi observat că a trebuit să va chinuiti sa auziti conversatia avuta cu partenerii de dialog iar când v-ati  întors acasă, ai constatat probabil ca sunteti epuizat. Pentru copiii cu tulburari de integrare senzoriala (problemă comună la copii cu autism) fiecare experiență poate fi ceva de genul asta si atunci ei dezvolta mecanisme de autoreglare emotionala diferite chiar daca par adesea ciudate(fluturatul mainilor). Fluturatul mainilor reprezinta o modalitate pentru copiii cu autism de a reglementa deficientele senzoriale vizuale. Fluturatul mainilor le poate da  acestora o șansă să se relaxeze pentru câteva secunde ca si cum si-ar incarca bateriile. Cu toate că este mai evident social,  fluturatul mainilor nu este într-adevăr foarte diferit de alt “Stim”” vizual cum ar fi invartitul repetitiv al unor obiecte sau tragerea/impingerea la nesfarsint in fata/spate a unei jucarii. Toate aceste comportamente ajuta un copil  cu autism sa-si reduca starea de anxietate. Fluturatul mainilor este considerat un semn puternic al unui dezechilibru senzorial, nu indică insa in mod automat prezenta autismului. Nu toți copiii cu probleme senzoriale sunt diagnosticati cu Tulburari din Spectul Autismului.

Fluturatul mainilor poate inseamna:

În ciuda faptului că fluturatul mainilor nu este obligatoriu un semn  la copilul dvs c are o Tulburare din Spectrul Autismului totusi aceasta manifestare ne arata ca exista o problema senzoriala.  Acest lucru poate fi alarmant pentru mulți părinți din următoarele motive:

  • ·        Fluturatul mainilor poate duce usor la stigmatizare sociala.
  • ·        Fluturatul mainilor ii poate distrage atentia copilului si acest lucru duce in timp la intarzieri de achizitii cognitive semnificative.
  • ·        Fluturatul mainilor poate la un moment dat sa devina  pentru dvs. o preocupare constanta in dezvoltarea. Mulți părinți asociază acest tip de stimulare vizuala cu propria lor anxietate.

Cum să ajuti la diminuarea/eliminarea fluturatului mainilor?

În funcție de vârsta de dezvoltare a copilului dumneavoastră, puteți să reduceti sau să schimbati acest comportament. În cazul în care fluturatul manilor la copilul dvs  se repeta foarte des si pe o perioada indelungata impiedicandu-i bunul mers al vietii  sau  este un element de marginalizare sociala  iata cateva idei pe care ati putea sa le incercati: .

  • ·        Experimentati ideea de a stabili limite pentru fluturatul mainilor(de exemplu nu ai voie sa fluturi manile la masa, sau  flutura mainile doar in camera ta sau doar dupa ce termini o activitate, etc). Multi parinti s-au declarat multumiti  că această structură  organizatoica a manifestarii controlate funcționează bine pentru copiii lor. Incurajati copilul să ia o pauză  din fluturatul mainilor dar aveți grijă să nu trimite mesajul pe care copilul dumneavoastră este de a face ceva greșit prin flutura mâinile sale.
  • ·        Subliniați fluturatul mainilor la copilului dumneavoastră atunci când se întâmplă. Acest lucru poate ajuta copilul să devină mai conștient de comportamentul și modul în care el sau ea se simte în acel moment. Aceste informații pot ajuta unii copii sa-si reglementeze comportamentul.
  • ·        Cautati un specialist care sa va indrume in integrare senzoriala sau terapie comportamentala

Psh. Sanda Gligu

Uncategorized

De ce nu arata copilul cu #autism cu de

Copii cu autism sunt recunoscuti ca acei copii care nu au contact vizual(nu te privesc in ochi) deloc sau daca exista contactul vizual este deficitar( cateva secunde) si deasemenea acesti copii nu arata cu degetul. Desi pare un gest natural, care se dezvolta de la sine, copilul tipic imprumutand usor din gesturile adultilor in preajma celor care se dezvolta pentru copiii cu autism acet gest nu exista, nu poate fi copiat, multiplicat usor.  De  ce copiii cu autism sunt mai putin dispusi sa foloseasca degetul  pentru a indica  un interes pentru ceva sau ceva anume și de ce ei sunt mai puțin dispusi să transforme  gestul social si  să se uite la ceva indicat cu degetul de o alta persoana?  Deasemenea  de ce este mai putin probabil  ca un copil cu autism    să răspundă la semnele care indica  atenția comună  (de exemplu, la rândul lor  sa fie captati de ceva :un obiect o activitate  pe care o altă persoană le indica)?   In spatele gestului de a  arta cu degetul de exemplu sta un  gest social ascuns pe care copilul cu autism datorita deficinetelor de socializare nu-l intelege/detecteaza ( a arata cu degetul poate insemna: “tu vezi ce vad eu?”  sau “priveste si tu la obiectul/activitatea aceasta”). Atunci când o persoană isi direcționează atenția si  concentrarea catre  atentia altei persoane se spune ca amandoi sunt implicati în atenția comună. Prin urmare, procesul indiscutabil capabil să direcționeze atenția asupra atentiei altei persoane este asumată de către cea mai mare parte din noi numai atunci când se manifestă prin acte evidente de comportament fizic(a indica cu privirea sau cu degetul, piciorul etc). De exemplu, în cazul în care un părinte arata cu degetul arătător spre un stimul și un copil își întoarce capul spre stimul, se crede că acel  copil nu numai ca este participant  la stimul(a identifica un obiect sau a fi parte din actiune), ci devine conștient de faptul că el și părintele participă la același stimul(se uita in aceeasi directie, la acelasi lucru, spre aceeasi activitate etc). În cazul în care copilul nu își întoarce capul spre stimul(obiect, activitate) se crede că  acel copil nu intelege gestul social ascuns si nu impartaseste aceeasi atentie cu parintele/colegul de joaca sau alta persoana.  În mod similar, în cazul în care un copil cu autism vrea să atraga atenția părintelui /colegului de joaca spre ceva de  care copilul este interest copilul trebuie să indice ceva-ul/activitatea cu privirea sau sa alterneze acesta cu a arata cu degeteul.

În cazul în care copilul conduce fizic parintele/colegul de joaca la stimul sau în cazul în care copilul nu reușește să privească alternativ între părintele său și stimul(obiect, activitate) se crede că atunci copilul nu cunoaște atât propria lui intentie cat si pe  cea a intenționalității părinților/colgilor săi. Copii cu autism au o rezistenta de 2 ori mai mare de distragerea a atentiei decat copii tipici si de 4 ori mai mare fata de copiii cu Down. În timpul dezvoltării tipice, manifestarea  evidenta a privirii  (adică, întorcând capul în direcția în care este chematl) este foarte corelata cu cat un copil poate produce un gest.  Dezvoltarea  unui copil cu autism face ca manifestarea de contact visual sa fie disociata de gest.  Autistii  sunt identificati ca fiind persoanele care nu produc/reproduc acest  gest de “ochi in ochi”.  Astfel  autistitii sunt mai putin capabili sa inteleaga vointa ascunsa din spatele gestului social si să reziste la întreruperea și o distragere a atenției(repozitionarea privirii) sau să raspunda la semnele convenționale care indica implicarea in  atenția lor comună(pe un obict/actiune). Intructat probabilitatea ca un copil cu autism sa rezolve usor sau relativ usor problema  atentiei comune, sa raspunda socializarii globale care incepe cu “contactul ochi in ochi” este de recomandat ca noi persoanele nonautiste concomitant cu cresterea efortului  continuu de a-i invata acest comportament  sa ne upgradam  cu noile moduri atipice cu care ei ne atrag atentia.

                                                                                                    Traducere si adaptare Sanda Gligu

Bibliografie

  • Dulgher M, Pennington BF, Rogers SJ. Înțelegerea intențiilor celorlalți la copiii cu autism
  • Adrien JL, Rossignol-Deletang N, Martineau J, Couturier G, C. Barthelemy Regulamentul activității cognitive și a dezvoltării comunicării timpurii la tineri copii normali cu autism, retard mintal
  • Aldridge MA Stone KR, Sweeney MH, Bower TGR. Copiii preverbali cu autism inteleag intentiile altora.?
  • Attwood A, Frith U, Hermelin B. Înțelegerea și utilizarea gesturilor interpersonale de către copiii cu sindrom Autist si Down.
  • Dulgher M, Pennington BF, Rogers SJ. Înțelegerea intențiilor celorlalți la copiii cu autism. Revista de autism si tulburari de dezvoltare.

 

 

Uncategorized

COMPORTAMENTUL STEREOTIP IN #AUTISM

Majoritatea parintilor copiilor cu #Autism se confrunta cu mecanismele de stimming sau stereotipiile  acestora si adesea nu inteleg comportamentul, nu stiu daca este nevoie sa intervina sau nu, daca interventia ii poate salva de o criza sau le poate adanci criza. Uneori constata ca aceste manifestari de stimming ii produc rau copilului si ar vrea sa intevina in stoparea lor dar nu stiu  daca si cum sa sa intervina.

  1. 1.      Ce etse  comportamentul stimming sau stereotipia?

  Termenul “stimming” este prescurtarea de la un comportament auto-stimulator, uneori de asemenea, numit comportament “stereotip”. Pentru o persoană cu autism, stimming se referă de obicei la comportamente specifice, cum ar fi fuluratul mainilor ca  aripi, rosul unghiilor, balansare corp, holbatul la parti de obiecte,  holbtul la lumni sau repetarea de cuvinte și fraze.

Stimming este aproape întotdeauna un simptom in autism, dar este important să rețineți că

stimming este, de asemenea, o parte din modele de comportament majorității oamenilor.

Dacă v-ați lovit vreodată cu creionul, ati mușcat unghiile, v-ati răsuci parul, sau ati batut un ritm v-ați angajat în stimming. Cele mai mari diferențe între stimming autist și tipic sunt alegerea și cantitatea de stereotipii. În timp ce este cel puțin moderat acceptabil să rozi unghiile tale, de exemplu, este considerat inacceptabil să fluturi mainile  în jurul ochilor sau sa lingi parul cuiva. . Nu există într-adevăr nici un motiv bun de a flutura mainile ca aripi trebuie să fie mai acceptabil decât roaderea unghiilor (este cu siguranță mult mai igienic!). Dar, în lumea noastră, a flutura mainie poate  primi o atenție negativă, în timp ce rosul unghiilor desi de nedorit este tolerat.

Ca oricine altcineva, persoanele cu autism folosessc strereotipiile să se ajute singuri pentru a gestiona anxietatea, frica, furia, și alte emoții negative. La fel ca mulți oameni, persoane cu autism pot folosi stereotipiile pentru a se proteja singuri de elemente senzoriale covârșitoare (prea mult zgomot, lumină, căldură, etc).

Spre deosebire de cei mai mulți oameni, deși, persoanele cu autism pot, de asemenea sa se  auto-stimuleze în mod constant, și stimming poate sta între ei și capacitatea lor de a interacționa cu ceilalți, să ia parte la activități obișnuite, sau chiar să fie inclusi în sălile de clasă tipice.

Un copil care are nevoie în mod regulat să se plimbe pe podea sau sa-si dea cu palma în cap poate fi sigur  o distragere a atenției pentru elevii tipici ceea ce poate duce la neincluziunea copilului cu autism.

Există multe teorii cu privire la funcția de stimming, și motivele pentru incidenta crescuta la persoanele  cu autism. Pentru persoanele hiposensitive, acesta  se poate explica printr-o mare nevoie de excitare a sistemului nervos, eliberând beta-endorfine. Pentru  persoanele hipersenzitive, stimmingul  poate furniza un efect de “normare” care permite persoanei sa controleze un sens specific, și este astfel un comportament liniștitor, cu efect calmant. Comportamentul stimming  poate  uneori servi, de asemenea, ca o modalitate de comunicare.  Stimming este un comportament natural, care poate îmbunătăți  capcitatea de reglare emoțională și  poate  preveni crizele în situații de stres.

  1. 2.      Care pot fi  formele de stimming

Iata cateva a exemple comune de stimming intalnite la persoanele cu #AUTISM

Sens

Efect  Stimming

Vizual Fluturatul mainilor ca niste aripi, fluturatul degetelor, clipitul și / sau se deplasarea degetelor în fața ochilor; holbatul repetitiv la o parte a unui obiect, la un obiect sau la lumină
Auditiv Emiterea de sunete vocale necontrolate;  repetitivitatea sunetelor/cuvintelor, frazelor, gestul de rupere degete
Tactil Zgarieturi; frecarea pielii cu mâinile cuiva sau cu un obiect exterior,
Vestibular Corpul se deplasează în mișcare ritmică; balansarea in  față și spate sau lateral
Gust Lins părți ale corpului; lins obiecte
Miros Mirositul mainilor, obietelor, mirositul altor oameni sau a partilor corpului acestora(par)
  1. 3.      Cand si de ce se declanseaza stimming

Mecanismul de stimming se manifesta in anuminte conditii si de aceea este foarte important ca parintele/apartinatorul/terapeutul in cazul in care acesta este unul periculos pentru copil sau pentru cei din preajma lui sa tina un jurnal al manifestarilor stimming(cand a inceput, ce s-a intamplat inainte, cat a durat, cum a disparut).   Enumeram mai jos cateva situatii foarte des intalnite in declansarea stimming-ului la copii cu Autism si care pot fi un punct de plecare in analiza comportamentala vis-a-vis de stimming:

    • Plictiseala / cautari  senzoriale
    • Frustrarea
    • Foamea
    • Frica sau durerea

De mentionat  ca lista poate fi una lunga si adesea este nevoie de particularizare,  cele enumerate mai sus fiind un capatat de lista.

4. Beneficiile Stimming(stereotip

  • Creste capacitatea de a ramane calm in conditii de stress
  • Reduce numarul sau intensitatea crizelor
  • Creste toleranta in situatii senzoriale dificile
  • Creste capacitatea de focusare, atentie si gestionare a sarcinilor
  • Acceptarea de sine ca o persoana autista

5. Cum eliminam mecanismul de stimming sau stereotipiile?

Diminuarea sau modificarea stims poate fi dificila, dar mai multe abordări pot fi de ajutor. Analiza (ABA) Comportament Aplicată poate ajuta persoanele pentru a elimina sau modifica o parte din stereotipiile lor. Terapia ocupațională este un alt instrument util. În unele cazuri, stereotipiile  pot  fi reduse  cu medicamente care abordează problemele care stau la baza de anxietatii. În cele din urmă, unele persoane cu autism pot învăța prin practică și coaching cum sa shimbe stereotipiile (stoarce o minge de stres  mai degraba decat  loveste cu palma in cap, bate din palme cand se emotioneaza in loc sa future  mainile in jurul ochilor de exemplu) sau să se angajeze în stereotipii excesive doar în intimitatea propriilor case.  Principalul instrument de rezolvare a mecanismelor de stimming este „redirectionarea”.  Inainte de a incepe redirectionarea este foarte important sa fie evaluat si analizat fiecare stereotip. Redirecționarea stims poate fi o sarcină obositoare pentru copii cu autism si parintii acestuia.  Este important să se ia măsuri numai în cazul în care stereotipul a cauzat  si sau cauzeaza prejudicii.  Luați în considerare dacă stereotipia este, de fapt dăunătoare.   Nu cadeti in capcana redirectionarii doar pentru că un stereotipia  este un pic ciudata sau vizibila, nu înseamnă că e rea. Un stereotip este rau în cazul în care îndeplinește una sau mai multe dintre aceste criteriile:

    • Provoaca daune fizice copilului sau altora? (musca, ciupeste, loveste cu capul, trage, impinge, baga degetele in ochi etc)
    • Prezintă un risc pentru sănătate? (plasarea de obiecte în gură, leganarea/invartirea in cerc  până când cade)
    • Face  mizerie sau distruge lucrurile? ( rupe hartii, faraminetste alimente, rastoarna obiecte)
    • Incălca spațiul personal al altora? Se (joaca cu parul lor, fără permisiunea acestora etc)
    • Daca este posibil intrebati copilul autist spun că doriți să schimbați stiming-ul?

Nu încercați să opriti  stereotipul deoarece ele arata ciudat. Ca un părinte, profesor, educator  e de înțeles să fiti  îngrijorat de manfstarile in public ale stereotipiilor copilului cu Autism, cu toate acestea aveti grija, modificarea comportamentului copilului din acest motiv trimite mesajul că agresiunea este consecința naturală de a privi diferenta, și este vina lor pentru că nu sunt normali.

Psh. Sanda Gligu

AUTISM, Uncategorized

SCRISOAREA UNUI COPIL cu #AUTISM CATRE MOS CRACIUN

Draga Mosule,

As vrea sa-ti scriu o scrisoare dar desi sunt fascinat de litere si le pot pronunta si in limba engleza nu inteleg ce pot face cu ele. Sunt fascinat sa le insir, sa le privesc din toate pozitiile dar nu stiu ce insemna ele, le pot citi dar nu pot intelege legatura dintre ele si deci nu pot forma cuvinte sau intelege ce citesc. As mai vrea sa-ti spun ce cadou sa-mi aduci dar nu pot vorbi, scot sunete dar nimeni nu le poate intelege sau daca m-ai intreba „”ce-ti doresti”” ti-as raspunde „”ce-ti doresti'” pentru ca eu sunt echolalic. Daca as vorbi ti-as spune ca-mi plac masinutele dar tu stii mai multe decat altii si stii ca nu chiar….imi place doar sa el insir si sunt fascinat de rotile lor. Ti-as arata cu degetul ce nu pot exprima in cuvinte dar…eu nu arat cu degetul, nu inteleg semnificatia gestului, sau poate astepti sa vezi cu ce jucarii ma joc cu copiii sa stii ce-mi place dar…eu nu stiu sa ma joc, nu-mi plac copii de varsta mea. Ai astepta poate sa intelegi din privirea mea ce-mi doresc dar… eu nu te pot privi mai mult de cateva secunde iar fata mea inafara crizelor mele ca nu ma fac inteles este inexpresiva. Poate niste hainute frumoase dar mie nu-mi place cand mi se dau hainte nou, ma sperii si simt ca ma sufoc…Poate ar trebui sa-i arat mamei dar eu nu stiu daca cea care nu doarme pana nu adorm eu, care nu mananca pana au nu sunt satul, care nu se indeparteaza niciodata de mine e mama sau cel care n-are liniste pana eu nu am tot ce-mi doresc e tata asa ca draga MOS CRACIUN poate tu intelegi mai multe dacat mine si ma poti ajuta. Sunt convins cat tu stii ca sunt cuminte si ca acele crize sunt singurul mod al meu de a spune ca nu-mi place, ca nu suport, ca mi-e teama si te rog sa-mi aduci stii tu ce…!!! Eu sunt #AUTIST si-mi plac luminitele la nebunie, ador jucariile in miscare si muzica, in rest draga mosule cred ca tu stii acum despre mine mult mai mult decat stiu eu despre tine si desi nu inteleg toata semnificatia ta TE IUBESC SI TE ASTEPT MOS CRACIUN si poate vor invata si altii din povestea mea ca poti iubi pe cineva si daca nu-l poti intelege pana la capat!!!

Daca vrei sa fii MOS CRACIUN pentru un copil cu autism vino in centrele ARTAADHD sa-l cunosti(str. Randunelelor Nr. 13 sector3 Bucuresti) sau poti sa donezi in cont:

ASOCIATIA ROMANA DE TERAPII IN AUTISM SI ADHD BUCURESTI, cu sediul in str. Runcu Nr. 54C, sector 4,Bucuresti avand CIF 30015836 cont bancar RO77BACX0000000874539000 deschis la UNICREDIT TIRIAC BANK

www.autismartaadhd.org

mos

Uncategorized

CURS PARENTING: INTELEGE SI AJUTA COPILUL #ADHD

14045695_1452205994793326_1766923815425321203_n„INTELEGE SI AJUTA COPILUL ADHD”

Daca esti parinte si simti ca nu mai poti intelege si ajuta copilul sau esti student/psiholog interesat de psihopatologia copilului si adolescentului este timpul sa faci un pas, invata de la specialisti cu experienta, inscrie-te la CURS:

METODE SI TEHNICI DE EDUCATIE SI CONVIETUIRE
APLICABILE la COPILUL cu ‪#‎ADHD‬

MEDIUL DE DEZVOLTARE AL COPILULUI
-influenta mediului in dezvoltarea copilului(relatiile intra si extra familiale)
-organizarea mediului
-nevoile copilului
-copilul si personalitatea
-emotiile mele si influenta lor in viata copilului

INTELEGE COPILUL HIPERACTIV SI NEATENT
-cand devine un copil , copil special, exsita varsta de debut?
-ce este ADD/ODD/ADHD
-cauze ADHD/ODD/ADHD
-semne si simptome ADD/ODD/ADHD
-ce simte copilul meu/stari/trairi/emotii

EMOTIIILE -MODALITATI DE ABORBARE SI CONTROL
-ce sunt emotiile(caracteristici si functii)
-cum inteleg simt copiii emotiile
-puterea cuvintelor/emotiile care insotesc cuvintele
-competenta emotionala si infuientele parentale
-modalitati de control/autocontrol emotional -tehnici de control si redirijare comportamentala

STIMA DE SINE/PASAPORTUL PENTRU VIATA
-ce este stima de sine
-componentele stimei de sine
-cum stiu daca are o stima de sine scazuta copilul meu
-cum stiu daca il ajut sau nu sa-si dezvolte stima de sine
-regula mea si intrebarea DE CE?
-comparatia socila
-metode si tehnici de stimulare/dezvoltare a stimei de sine la copil

METODELE DE INVATARE SI FAMILIA
– cand sprijin si cand stimulez independenta
-ce inseamna ajutor eficient?
-cand aplic recompensa negativa si cum stimulez
-cum sustin perfonta copilului in sarcina

METODE DE JOC SI RELAXARE
-jocul si influenta lui in dezvoltare
-joaca – modul copiilor de a fi seriosi
-jucarii si jocuri interactive specifice copilului hiperactiv/neatent
-arterapia/meloterapia -joc si dezvoltare/exprimare emotionala

LECTOR:
Specialist in psihopatologia copilului si adolescentului cu peste 10 ani de experienta in diagnostic si terapii tulburari de dezvoltare si comportamentale la copii si adolescenti:

Psh. Sanda Gligu
Psih. Veronica Gabriela Tene

Pentru inscrieri trimteti intentia la adresa e-mail:
adhd.autism@yahoo.com
si veti primi detaliile si fisa de inscriere.
DATA: 09/SEPTEMBRIE/2016
ORA: 10:00-18:00
PRET: 200 RON/Familie
Relatii la telefon: 0749778050

Fotografia postată de Sanda Gligu.
AUTISM, Uncategorized

TU CE FACI DE ZIUA #AUTISMULUI?

autismparty12TU CE FACI DE ZIUA ‪#‎AUTISMULUI‬?

NIMIC MAI FRMOS DECAT BUCURIA DIN OCHII UNUI COPIL SPECIAL!

Si pe 2 Aprilie 2016 , Ziua Mondiala a Constientizarii Autismulu, ASOCIATIA ROMANA DE TERAPII IN AUTISM SI ADHD isi urmeaza sloganul care o defineste:
REDAM ZAMBETUL COPIILOR SPECIALI.

Copiii cu AUTISM nu stiu sa se joace, nu au joc functional, nu stiu sa-si faca prieteni atunci cand incep recuperarea. Prin tehnici specifice , daruire si multa, multa iubire echipa ARTAADHD reuseste sa-i faca sa cunoasca bucuria jocului pe cei 50 de copiii cu varste intre 1 si 17 ani.
Din pacate nu suntem adesea primiti la un loc de joaca…. locurile de joaca.nu primesc copiii speciali iar locuri de joaca destinate lor nu exista.
Copii Speciali nu pot decat sa-si lipeasca nasucul de geamul unui loc de joaca dincolo de care vad copii fericiti, multa culoare si jocuri/jucarii specifice dar la care nu vor avea niciodata acces.

Pe 2 APRILIE intre orele: 12:00 si 14:00 cu sprijinul partenerilor nostri : locul de joaca JOY4ALL Str. CALEA VITAN NR. 289 si BLUPARTY vom face ca cei 50 de copii cu autism din centrele ARTAADHD sa guste placerea unui loc de joaca, Geamul va disparea si ei vor explora bucuria jocului, vor alerga, se vor da pe tobogane, in leagane, in baie de bile muticolore, vor colora , vor dansa si canta fara sa fie marginalizati sau etichetati ciudati si alungati.

Fiecare copil va picta o inima si o va prinde de un balon pe care il va inalta ca o invitatie la LECTIA TOLERANTEI!

Va steptam cu drag sa faceti cunoscuta bucuria noastra speciala!

ADHD, AUTISM, CURSURI, Despre noi, FOTO

10 LUCRURI DESPRE #AUTISM#

#10 lucruci despre autism#

    10 LUCRURI PE CARE UN COPIL CU#AUTISM                             DORESTE SA LE STII DESPE EL                                                 INAINTE SA-l CUNOSTI

 

  1. Eu sunt un copil

Autismul  meu este parte din ceea ce sunt dar nu tot,  din cine sunt. Sunt o persoană cu gânduri, sentimente, preferințe, idei, talente, și vise.  Esti gras (supraponderal), miop (porti ochelari) ? Sunt lucrurile  pe care le văd prima dată când ne întâlnim, dar tu esti mai mult decât atat nu-i așa? Ca adult, ai control asupra modului care te defineste.  Daca doresti să izolăm o caracteristică, poti  face asta cunoscut. Ca si copil, eu sunt încă in formare.  Dar nici tu, nici eu, încă nu știm de ce as putea fi capabil. Dacă te gândești la mine ca la un singur lucru, te paste  pericolul de a avea  o așteptare care se poate realizata in mică masura la un moment dat.

 

  1. Simțurile mele nu sunt  sincronizat

Acest lucru înseamnă că simturile obișnuite, sunetele, mirosurile, gusturile, și atingerile pot sa treaca neobservate sau chiar pot fi de-a dreptul dureroase pentru mine. Mediul, de multe ori mi se pare ostil. S-ar putea să apar retras sau dezinteresat, nu stiu ce inseamna pentru tine, dar eu încerc doar să ma apar. De exemplu a intra intr-un magazin alimentar poate fi chinuitor pentru mine. Pot fi supersensibil la zgomote, un singur sunet poate sa-mi provoace dureri ca si cum zeci de oameni ar tipa la mine o data. Aceeasi durere ma incearca si daca aud o muzica  cu multi decibeli, un stranut sau un tusit strident, zgomotul unei rasnite de cafea sau al unei masini de tocat, planset de copii, scartaitul unei usi sau al unui carucior. Cand apare o lumina puternica, spațiul pare sa se miste, lumina pare sa se miste si tot ce vad este distorsionat.  Există prea multe elemente pentru mine să ma pot concentra (creierul meu se comporta ca si cum as fi intr-un tunel). Toate acestea afectează modul în care mă simt și nu pot intelege unde sunt.

 

  1. Distincția între nu vreau (eu nu stiu sa aleg ) și nu pot (eu nu sunt în stare să ma joc

Atunci cand incerci sa comunici cu mine si nu reactionez, nu inseamna ca nu vreau sa ascult instructiuni, inseamna ca  adesea nu le pot înțelege. Când ma chemi din cealaltă parte a camerei eu nu inteleg ca vorbesti cu mine. În schimb daca imi spui -vino la mine, pentru a primi atenție mea și vorbesti cu cuvite simple: -da mana, vino la masa, asta pot intelege. Adica felul in care imi spui,  ma ajuta sa inteleg ce vrei sa imi comunici.

 

 

  1. Eu inteleg doar lucrurile concrete. Interpretez limbajul literalmente

Ma poti face sa fiu extrem de confuz daca spui: „alergi ca un cal” când ceea ce vrei să spui este, „Nu mai fugi ” sau uite si turma asta, cand vezi un grup, iar eu ma astept sa vad  chiar o turma de oi. Expresii, jocuri de cuvinte, nuanțe, concluzii, metafore, aluzii și sarcasm nu pot fi intelese de mintea mea si ma fac sa ma simt tare confuz, iar uneori imi pot chiar provoca crize.

 

  1. Asculta toate căile prin care incerc sa-ti comunic

Este greu pentru mine să-ți spun de ce am nevoie, atunci când nu am un mod de a descrie ceea ce simt. S-ar putea sa-mi fie foame, sa fiu frustrat, speriat, sau confuz dar cum nu pot rosti aceste cuvinte, fi atent si la limbajul trupului meu (retragere,agitație sau alte semne) care-ți spun ca ceva nu este în regulă. Cand nu pot vorbi, pot memora  toate mesajele din jurul meu si le pot rosti pur si simplu cand voi incepe sa vorbesc. Ele pot proveni din cărți, televiziune, sau discursul diverselor persoane din jurul meu. Nu stiu de ce le rostesc, stiu doar ca s-au prins de mine ca un carlig.

 

  1. Imaginea ma ajuta sa inteleg lumea. Sunt orientat spre vizual

Arată-mi cum să fac ceva, mai degrabă decât sa-mi spui. Și să fii pregătit, să-mi arati de multe ori. Mintea mea nu poate procesa usor informatia ta! Repeta mult cu mine ce vrei sa stiu, asta mă ajută să învaț.  Suporturile  vizuale  ma ajută sa inteleg ce vrei, ce am de facut. Cu ele  ma orinetez, inteleg ce urmeaza, ma ajuta sa-ti satisfac asteptarile.

Vreau să văd ceva-ul pe care vrei sa-l invat! Cuvintele sunt ca un abur pentru mine. Se evapora într-o clipă, înainte ca ele sa capete un  sens pentru mine.

Nu am abilități de prelucrare instantanee. Instrucțiunile si informațiile, prezentami-le vizual si lasa-le sa stea  in fața mea atâta timp cât am nevoie. Daca le parasesc, lasa-le acolo, ai rabdare, ma voi intoarce la ele mai tarziu.  Daca nu se intampla asa, ma cuprinde frustrarea. Sunt multe informatii si asteptari iar eu ma simt neputincios ca nu pot face nimic.

 

  1. Sunt focusat sa construiesc pe ceea ce pot face, mai degrabă decât ceea nu pot face .

Ca orice persoană, nu pot învăța într-un mediu în care traiesc în mod constant. Am nevoie de mai multe alternative pentru orice fixare a ceea ce invat. Daca sunt sigur că tot ce voi primi sunt critici, indiferent de cât de „constructiv”  crezi tu că ești nu voi face progres. Uita-te dupa punctele mele forte și le vei găsi.  Intotdeauna sunt mai multe moduri de a face lucrurile corect !

 

  1. Ajuta-mă cu interacțiunile sociale.

 

    10 LUCRURI PE CARE UN COPIL CU#AUTISM#

                      DORESTE SA LE STII DESPE EL INAINTE SA-l CUNOSTI

 

  1. Eu sunt un copil

Autismul  meu este parte din ceea ce sunt dar nu tot,  din cine sunt. Sunt o persoană cu gânduri, sentimente, preferințe, idei, talente, și vise.  Esti gras (supraponderal), miop (porti ochelari) ? Sunt lucrurile  pe care le văd prima dată când ne întâlnim, dar tu esti mai mult decât atat nu-i așa? Ca adult, ai control asupra modului care te defineste.  Daca doresti să izolăm o caracteristică, poti  face asta cunoscut. Ca si copil, eu sunt încă in formare.  Dar nici tu, nici eu, încă nu știm de ce as putea fi capabil. Dacă te gândești la mine ca la un singur lucru, te paste  pericolul de a avea  o așteptare care se poate realizata in mică masura la un moment dat.

 

  1. Simțurile mele nu sunt  sincronizat

Acest lucru înseamnă că simturile obișnuite, sunetele, mirosurile, gusturile, și atingerile pot sa treaca neobservate sau chiar pot fi de-a dreptul dureroase pentru mine. Mediul, de multe ori mi se pare ostil. S-ar putea să apar retras sau dezinteresat, nu stiu ce inseamna pentru tine, dar eu încerc doar să ma apar. De exemplu a intra intr-un magazin alimentar poate fi chinuitor pentru mine. Pot fi supersensibil la zgomote, un singur sunet poate sa-mi provoace dureri ca si cum zeci de oameni ar tipa la mine o data. Aceeasi durere ma incearca si daca aud o muzica  cu multi decibeli, un stranut sau un tusit strident, zgomotul unei rasnite de cafea sau al unei masini de tocat, planset de copii, scartaitul unei usi sau al unui carucior. Cand apare o lumina puternica, spațiul pare sa se miste, lumina pare sa se miste si tot ce vad este distorsionat.  Există prea multe elemente pentru mine să ma pot concentra (creierul meu se comporta ca si cum as fi intr-un tunel). Toate acestea afectează modul în care mă simt și nu pot intelege unde sunt.

 

  1. Distincția între nu vreau (eu nu stiu sa aleg ) și nu pot (eu nu sunt în stare să ma joc

Atunci cand incerci sa comunici cu mine si nu reactionez, nu inseamna ca nu vreau sa ascult instructiuni, inseamna ca  adesea nu le pot înțelege. Când ma chemi din cealaltă parte a camerei eu nu inteleg ca vorbesti cu mine. În schimb daca imi spui -vino la mine, pentru a primi atenție mea și vorbesti cu cuvite simple: -da mana, vino la masa, asta pot intelege. Adica felul in care imi spui,  ma ajuta sa inteleg ce vrei sa imi comunici.

 

 

  1. Eu inteleg doar lucrurile concrete. Interpretez limbajul literalmente

Ma poti face sa fiu extrem de confuz daca spui: „alergi ca un cal” când ceea ce vrei să spui este, „Nu mai fugi ” sau uite si turma asta, cand vezi un grup, iar eu ma astept sa vad  chiar o turma de oi. Expresii, jocuri de cuvinte, nuanțe, concluzii, metafore, aluzii și sarcasm nu pot fi intelese de mintea mea si ma fac sa ma simt tare confuz, iar uneori imi pot chiar provoca crize.

 

  1. Asculta toate căile prin care incerc sa-ti comunic

Este greu pentru mine să-ți spun de ce am nevoie, atunci când nu am un mod de a descrie ceea ce simt. S-ar putea sa-mi fie foame, sa fiu frustrat, speriat, sau confuz dar cum nu pot rosti aceste cuvinte, fi atent si la limbajul trupului meu (retragere,agitație sau alte semne) care-ți spun ca ceva nu este în regulă. Cand nu pot vorbi, pot memora  toate mesajele din jurul meu si le pot rosti pur si simplu cand voi incepe sa vorbesc. Ele pot proveni din cărți, televiziune, sau discursul diverselor persoane din jurul meu. Nu stiu de ce le rostesc, stiu doar ca s-au prins de mine ca un carlig.

 

  1. Imaginea ma ajuta sa inteleg lumea. Sunt orientat spre vizual

Arată-mi cum să fac ceva, mai degrabă decât sa-mi spui. Și să fii pregătit, să-mi arati de multe ori. Mintea mea nu poate procesa usor informatia ta! Repeta mult cu mine ce vrei sa stiu, asta mă ajută să învaț.  Suporturile  vizuale  ma ajută sa inteleg ce vrei, ce am de facut. Cu ele  ma orinetez, inteleg ce urmeaza, ma ajuta sa-ti satisfac asteptarile.

Vreau să văd ceva-ul pe care vrei sa-l invat! Cuvintele sunt ca un abur pentru mine. Se evapora într-o clipă, înainte ca ele sa capete un  sens pentru mine.

Nu am abilități de prelucrare instantanee. Instrucțiunile si informațiile, prezentami-le vizual si lasa-le sa stea  in fața mea atâta timp cât am nevoie. Daca le parasesc, lasa-le acolo, ai rabdare, ma voi intoarce la ele mai tarziu.  Daca nu se intampla asa, ma cuprinde frustrarea. Sunt multe informatii si asteptari iar eu ma simt neputincios ca nu pot face nimic.

 

  1. Sunt focusat sa construiesc pe ceea ce pot face, mai degrabă decât ceea nu pot face .

Ca orice persoană, nu pot învăța într-un mediu în care traiesc în mod constant. Am nevoie de mai multe alternative pentru orice fixare a ceea ce invat. Daca sunt sigur că tot ce voi primi sunt critici, indiferent de cât de „constructiv”  crezi tu că ești nu voi face progres. Uita-te dupa punctele mele forte și le vei găsi.  Intotdeauna sunt mai multe moduri de a face lucrurile corect !

 

  1. Ajuta-mă cu interacțiunile sociale.

Pot arata ca si cum nu vreau sa ma ​​joac cu ceilalti copii de pe terenul de joacă, doar ca eu pur și simplu nu știu cum să încep o conversație sau cum sa ader la jocul lor. Învață-mă cum să interactionez cu ceilalti copii. Încurajeaza-i  si pe ei să mă accepte in jocurile lor. As fi încântat să fiu inclus in grupul lor. Eu pot fi cel mai bun in activități de jocuri structurate care au începutul și fârșitul clar. Nu știu insa sa citeasc expresiile faciale, limbajul corpului, sau emoțiile altora. Ajuta-ma sa inteleg de ce te incrunti sau ce inseamna cand ridici tonul.

 

  1. Identifica ce-mi declanseaza crizele

Crizele sunt mult mai oribile pentru mine  decât sunt pentru tine. Ele apar pentru că unul sau mai multe din simțurile mele au intrat în suprasarcină, sau pentru că ai trecut peste limita abilitatilor mele sociale. Dacă iti poti da seama de ce apar crizele mele, ele pot fi prevenite. Amintiți-vă că tot ceea ce fac este o formă de comunicare.

Aceasta iti spune, atunci când cuvintele mele nu o pot face, ca am reacționat la ceea ce se întâmplă în jurul meu.

Comportamentul meu poate avea o cauza fizica:  alergiile alimentare, sensibilitățile,

probleme de somn si gastro-intestinale. Toate problemele pot afecta comportamentul meu. Uită-te dupa semne, pentru că eu nu pot fi în măsură să-ti spun despre aceste lucruri.

 

  1. Iubeste-ma neconditionat!

Intelege-ma nu ma condamna in mod constant. Nu am ales  sa am autism. Fără sprijinul tau, șansele mele de a ajunge independent cu succes sunt minime.

Cu sprijinul tau  posibilitățile sunt mai ample decât ai putea crede!

De trei cuvinte avem nevoie amandoi  pentru a trăi: Răbdare,Răbdare, Răbdare!

Incearca sa vezi AUTUSMUL meu, mai degraba ca o abilitate diferita decât ca un handicap!

Mă bazez pe tine. Tot ceea ce as  putea deveni nu se poate întâmpla fara tine.

Fii avocatul meu, fii ghidul meu, iubeste-ma  pentru ceea ce sunt, și vom vedea cum pot merge mai departe!

ot arata ca si cum nu vreau sa ma ​​joac cu ceilalti copii de pe terenul de joacă, doar ca eu pur și simplu nu știu cum să încep o conversație sau cum sa ader la jocul lor. Învață-mă cum să interactionez cu ceilalti copii. Încurajeaza-i  si pe ei să mă accepte in jocurile lor. As fi încântat să fiu inclus in grupul lor. Eu pot fi cel mai bun in activități de jocuri structurate care au începutul și fârșitul clar. Nu știu insa sa citeasc expresiile faciale, limbajul corpului, sau emoțiile altora. Ajuta-ma sa inteleg de ce te incrunti sau ce inseamna cand ridici tonul.

 

  1. Identifica ce-mi declanseaza crizele

Crizele sunt mult mai oribile pentru mine  decât sunt pentru tine. Ele apar pentru că unul sau mai multe din simțurile mele au intrat în suprasarcină, sau pentru că ai trecut peste limita abilitatilor mele sociale. Dacă iti poti da seama de ce apar crizele mele, ele pot fi prevenite. Amintiți-vă că tot ceea ce fac este o formă de comunicare.

Aceasta iti spune, atunci când cuvintele mele nu o pot face, ca am reacționat la ceea ce se întâmplă în jurul meu.

Comportamentul meu poate avea o cauza fizica:  alergiile alimentare, sensibilitățile,

probleme de somn si gastro-intestinale. Toate problemele pot afecta comportamentul meu. Uită-te dupa semne, pentru că eu nu pot fi în măsură să-ti spun despre aceste lucruri.

  1. Iubeste-ma neconditionat!

Intelege-ma nu ma condamna in mod constant. Nu am ales  sa am autism. Fără sprijinul tau, șansele mele de a ajunge independent cu succes sunt minime.

Cu sprijinul tau  posibilitățile sunt mai ample decât ai putea crede!

De trei cuvinte avem nevoie amandoi  pentru a trăi: Răbdare,Răbdare, Răbdare!

Incearca sa vezi AUTUSMUL meu, mai degraba ca o abilitate diferita decât ca un handicap!

Mă bazez pe tine. Tot ceea ce as  putea deveni nu se poate întâmpla fara tine.

Fii avocatul meu, fii ghidul meu, iubeste-ma  pentru ceea ce sunt, și vom vedea cum pot merge mai departe!